Het is altijd weer een feest: starten met een nieuw dieet! Gaat het werken? Is het vol te houden? Hoe snel ga je ermee afvallen? Vragen die waarschijnlijk voorbij schieten bij het aanschaffen ervan.

Maar hoe kan je ervoor zorgen dat ze allemaal buiten spel komen te staan? En dat je met 1 leidraad altijd jouw ideale streefgewicht kunt bereiken? Het lijkt te makkelijk voor woorden… maar het hoeft juist helemaal niet moeilijk te zijn.

We hebben namelijk een gratis schema voor je gevonden en je kan hier gelijk mee aan de slag gaan! In dit artikel geven we je ook even wat richtlijnen mee, om je net dat laatste zetje te geven. Start na het lezen gelijk met een actieplan en bereik nu echt eens jouw doelen, zodat het niet alleen maar bij hopen blijft.

Het doorbreken van een sleur

Vaak zitten mensen met overgewicht in een sleur die afvallen belemmert. Wil je afvallen, zal er toch echt iets moeten veranderen in jouw leven. Het zal de “sleur” doorbreken en zal jezelf wellicht op onbekend terrein begeven (uit die comfortzone). Wanneer je hier eenmaal uit bent, gebeuren er pas echt wonderen.

Je bent nu namelijk op de beste plaats voor het doorvoeren van nieuwe, positieve veranderingen die echt iets gaan betekenen. Het is vaak de eerste stap zetten, om daarna grote passen te maken naar jouw succesdoelen. En je beloning zal zeker zoet zijn!

Zorg er dus voor dat je vandaag begint met het verwijderen van (ongezonde) gewoontes. En vervang ze met dingen die juist goed en gezond voor je zijn. Het kan al iets heel simpels zijn, zoals een appel eten i.p.v. een grote chocoladereep. Het is misschien even wennen, maar op het moment dat de sneeuwbal gaat rollen zal er een lawine van verandering ontstaan.

Wat schuif je allemaal naar binnen op een dag?

En bedenk ook, je bent niet de enige die allerlei snacks of zoetigheid naar binnenschuift. Je bent nu op het punt van overgewicht aangekomen, omdat dit voor een langere tijd op structurele basis gebeurt. Elk pondje gaat door het mondje gaat bijna altijd op.

We raden je dan ook aan eens voor de grap (maar eigenlijk bloedserieus), alles wat je koopt eens om te draaien. Weliswaar naar de juiste kant, zodat je het etiket kunt lezen. En kijk wat er allemaal inzit.

Je zal merken dat suiker vaak voorkomt, samen met e-nummers en andere toevoegingen. Hierbij moet je ook weten dat voor suiker soms andere namen worden gebruikt. In de regel kun je aanhouden dat alles wat op “-ose” eindigt iets van doen heeft met suikers.

Ga ook eens letten op details

Kleine beetjes maken het verschil. Ga maar eens na (door erover na te denken) wat je allemaal op een dag eet en drinkt. Hoeveel frisdrank neem je per dag? Hoe vaak drink je koffie en thee (met suiker en koffieroom natuurlijk) of melk? Wat voor koek, snoep of gebak heb je vandaag al op?

Het telt allemaal in een rap tempo op, zeker wanneer je het niet gaat bijhouden. En de uitdrukking “meten is weten” komt hier dan ook zeker van pas. Ga je alles opschrijven en bij elkaar optellen, dan zullen sommige zich aan het einde van de dag een hoedje schrikken.

En begin desnoods ook met details aanbrengen in je leven. Stop om te beginnen eens met suiker in je thee en koffie. Op het moment dat je eraan gewent bent geraakt, vervang je dat koekje bij de koffie voor een appel en vervolgens die cola met water etc. het zal steeds makkelijker gaan.

Onderneem de juiste actie voor succes!

Alles valt of staat met jouw manier van handelen. Je zal een plan van aanpak moeten maken om succes te behalen, net zoals alles in het leven. Wil je iets bereiken, schrijf het dan op en maak er jouw doel van… werk er naartoe!

En hier kunnen bepaalde diëten, voedingsschema’s of trainingsschema’s je ondersteunen voor wanneer je dat nodig hebt.

Start er gelijk mee en je zal ook eerder mijlpalen bereiken.

Jouw nieuwe leefstijl is gearriveerd

Nu alles op zijn plek is, zal je jouw nieuwe leefstijl volledig moeten omarmen. Je zal er sneller aan gewend raken dan je denkt. En op een gegeven moment gaat de hunkering naar juist gezonde voeding (met echte voedingswaarde) toenemen, en die naar lege calorieën afnemen. Zelfs jouw smaakpapillen gaan veranderen.

Je ziet weleens in die programma’s waar mensen van leefstijl switchen hoe beide partijen in eerste instantie onwennigheid vertonen (of zelfs afschuw hebben van elkaars voedingspatroon), maar dat iemand met een ongezonde leefstijl na een tijdje niks liever meer wil dan groente, fruit en andere lekkernijen die onze natuur te bieden heeft.

Het is natuurlijk veel gezonder, maar er vinden tevens ontdekkingen plaats dat al deze heerlijke voedingsbronnen veel lekkerder zijn!

Klaar voor verandering?

Na al deze prachtige woorden is het tijd om actie te ondernemen … heb jij overgewicht? Of wil je wat overbodige kilo’s kwijtraken? En anders jezelf een gezondere leefstijl aanmeten?

Het is tijd! Start er vandaag nog mee, je zal er geen spijt van krijgen. Je zal een (nog) mooier figuur krijgen, fitter raken en gelukkiger door het leven gaan. En hiervoor zijn in principe geen “overbodige” diëten nodig… maar wel het onderzoeken en vinden van de juiste informatie die voor jou belangrijk is.

Neem ook eens een kijkje op websites zoals verantwoord-afvallen.nl, hier staat ook best veel nuttige informatie op die je kan helpen sneller en efficiënter doelen te bereiken. Voor zowel een gezondere leefstijl, afvallen en het meer doen aan sporten.

Beeld Pexels.com