Appeltje-eitje

Koken is hartstikke leuk, maar niet als je om vijf uur op weg naar de super nog moet bedenken wat je zult maken en weet dat je huisgenoten ondertussen richting het keukenkastje sneaken op zoek naar een snack. Tooske Ragas verzamelde in haar vriendenkring favorieten die lekker, gezond en snel te serveren zijn. Zo wordt ook doordeweeks koken appeltje-eitje! (Alle recepten zijn voor 4 personen)

Groene salade

Op het boodschappenlijstje: 100 g gedopte edamameboontjes of verse tuinerwtjes • 1 komkommer • 1 avocado • 1 groene paprika • 4 augurkjes • ½ bosje bieslook • ½ bosje peterselie • ½ citroen • 3 el extra vergine olijfolie • peper en zout

Zo maak je het

Kook de boontjes of erwtjes eventueel beetgaar. • Snijd de komkommer, avocado, paprika en augurk in stukjes. Hak de bieslook en peterselie. Meng alles door elkaar. • Rasp de citroenhelft en pers uit. Klop 1 eetlepel citroensap met de extra vergine olijfolie, de citroenrasp en peper en zout naar smaak tot een vinaigrette. • Druppel de vinaigrette over de groene salade.

Weetje

hoe meer kleuren groenten je eet, hoe meer soorten vitamines je binnenkrijgt.

Rode salade

Op het boodschappenlijstje: 1 blik kidneybonen of linzen (400 g) 200 g snoeptomaatjes • 150 g minimozzerellaballetjes • 1 geroosterde paprika (uit de oven, of uit een pot) • 75 g Parmezaanse kaasflakes (of schaaf een stuk tot krullen) • 1 el rode pesto • scheut olijfolie

Zo maak je het

Spoel de bonen of linzen af onder de koude kraan. Laat ze uitlekken. Halveer de tomaatjes en de mozzarellaballetjes. Snijd de paprika in stukjes. • Meng alle ingrediënten door elkaar en bestrooi met de parmezaanflakes.

Gele salade

Op het boodschappenlijstje: 185 witte of zilvervliesrijst • 1 tl kurkuma • 4 tomaten • 1 komkommer • 75 g feta • 1 handje peterselie • 2 handjes gerookte gezouten amandelen • ½-1 citroen • extra vergine olijfolie • mayonaise (optioneel)

Zo maak je het

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking, met een theelepel kurkuma voor een mooie gele kleur, en laat helemaal afkoelen. • Snijd de tomaten en komkommer in stukjes en de feta in blokjes. Pluk de blaadjes peterselie. Hak de amandelen in stukjes. • Schep de tomaten, komkommer, feta, peterselie en amandelen door de afgekoelde rijst. Pers de citroen en druppel over de rijstsalade. Voeg extra vergine olijfolie, peper en zout naar smaak toe. Schep er eventueel wat mayonaise doorheen, als je daarvan houdt.

Veel meer altijd-goed-gerechten die je in een mum van tijd op tafel zet vind je in Appeltje eitje van Tooske Ragas, € 20,99, Unieboek Spectrum

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine dan op Instagram of op Facebook!