Veel kinderen hebben ermee te maken: groeipijn. Het is een onschuldig verschijnsel, maar wel erg vervelend. Vooral omdat het vaak ’s nachts het ergst is, waardoor jullie belangrijke slaaptijd mislopen. Met de onderstaande tips kan je het leed wat verzachten.

Wat is groeipijn?

Groeipijn is een zeurende pijn in beide benen, die vooral bij kinderen in de groei voorkomt. Over het algemeen treden de klachten aan het eind van de dag of ’s nachts op. De pijn kan in aanvallen komen of constant aanhouden. Vooral kinderen tussen de 4 en 10 hebben er last van, maar ook in de puberteit kan een groeispurt voor klachten zorgen. Meisjes hebben vaker klachten dan jongens.

Hoe ontstaat groeipijn?

Het is niet helemaal duidelijk hoe groeipijn ontstaat. Mogelijk heeft het te maken met de snelle groei van het skelet. De spieren en pezen kunnen niet snel genoeg meegroeien, waardoor je kind spierpijn krijgt. Deze verklaring is echter nooit helemaal bewezen. Er zijn zelfs aanwijzingen dat de pijn helemaal niet met groei te maken heeft.

Men geloofde lang dat de pijn ’s nachts optreedt, omdat botten dan het meest groeien. Overdag wordt die groei een beetje tegengehouden, omdat er gewicht op de benen rust. Zodra je kind gaat liggen, krijgen de benen geen tegendruk meer, waardoor ze kunnen groeien. Geen enkel kind groeit echter een centimeter per nacht, dus hoe geloofwaardig die theorie is, valt te betwijfelen.

Is groeipijn gevaarlijk?

Groeipijn is niet gevaarlijk. Over het algemeen verdwijnen de klachten vanzelf weer, na maximaal twee jaar. Soms kan je kind op latere leeftijd opnieuw klachten krijgen, als er weer een groeispurt plaatsvindt. Neem wel contact op met je huisarts als:

  • je kind onverklaarbare koorts heeft
  • de pijn verergert bij bewegen
  • je zwellingen opmerkt op het been van je kind
  • je kind zijn been nauwelijks kan bewegen
  • je het niet vertrouwt of je zorgen maakt

Tips bij groeipijn

Doorgaans zal de pijn na een tijdje vanzelf minder worden. Tot die tijd kan je de klachten verlichten met de volgende tips:

  • Massage. Stevig wrijven over de pijnlijke spieren helpt de doorbloeding. Hierdoor worden de spieren rekbaarder, wat de pijn kan verminderen.
  • Wisseldouche. Zet je kind onder de douche en spoel zijn benen met afwisselend warm en koud water. Ook dit stimuleert de doorbloeding van de beenspieren. Sluit altijd af met warm water.
  • Warmte. Warmte helpt de spieren te ontspannen en verlicht zo de pijn. Je kan een elektrische deken om de benen wikkelen, of je kind een warm bad geven. Insmeren met tijgerbalsem kan ook helpen.
  • Strekoefeningen. Het rekken van de beenspieren kan de pijn verminderen. Dit kan je kind staand doen, maar ook liggend op bed met wat hulp van jou. Let er wel op dat je kind zijn benen niet overstrekt, dit kan tot gewrichtsklachten leiden.
  • Troost. Groeipijn kan heel intens zijn voor je kind. Stel hem gerust door uit te leggen dat het niks ernstigs is, maar erken dat het wel heel vervelend is en geef hem een extra knuffel.
  • Afleiding. Als de pijn aan het begin van de avond komt, kan wat afleiding helpen. Laat je kind bijvoorbeeld bij elke letter van het alfabet een dier noemen, of lees een extra verhaaltje voor.
  • Pijnstillers. Is de pijn echt niet te houden, dan kan een kinderparacetamol uitkomst bieden. Lees voor gebruik wel goed de bijsluiter.

Abonneer je nu op fabulous mama en profiteer van mooie kortingen!