Goede voornemens. Elk jaar nemen we ons massaal van alles voor. We gaan gezonder leven, minder geld uitgeven en eindelijk onze dromen waarmaken. New year, new me! Helaas heeft 80% het rond 15 januari alweer opgegeven. Ach, volgend jaar beter, toch? Nee, dit jaar beter! Ga samen met fabulous mama aan de slag en maak dit jaar je goede voornemens waarheid. 2019 wordt jouw jaar. Deze keer: goede voornemens volhouden. Veel succes!

Goede voornemens, we nemen ze ieder jaar massaal voor. Je iets voornemen is niet zo moeilijk. Je goede voornemens volhouden, dát is de kunst. Maar hoe doe je dat? 10x zo hou je je goede voornemens wél vol.

1. Eén goed voornemen tegelijk

We willen veel. Té veel. Stoppen met roken, afvallen, meer bewegen en laten we ook meteen het huis opruimen en geld besparen. En het liefst allemaal tegelijk en liever nog gisteren. Het is heel goed om ambities te hebben, maar probeer je op één goed voornemen tegelijk te focussen. De kans dat je dan slaagt is een stuk groter.

Bovendien: is het niet fijner om 1 goed voornemen wél vol te houden, dan 5 goede voornemens niet? Pik er dus eentje uit. Begin pas met een nieuw goed voornemen als je het eerste voornemen goed vol kan houden.

2. Stel haalbare, meetbare, concrete doelen op

Bepaal eerst je uiteindelijke doel. Maak dit zo concreet mogelijk. Alleen ‘afvallen’ is een vaag begrip, net als ‘meer sporten’ of ‘gezonder eten’. Want wat is meer sporten of gezonder eten? Maak het doel concreet en bepaal wanneer het doel voor jou behaald is. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil 2x per week gaan sporten’, ‘Ik wil binnen nu en 6 maanden 4 kilo afvallen’, of ‘Ik wil 5 keer per week koken met verse producten en tussen de middag 2 stuks fruit eten’.

Stel vervolgens tussendoelen op: hoe ga je je hoofddoel behalen? Dit kan je doen met de SMART-methode: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Schrijf voor alle onderdelen op hoe dit bij jouw doel van toepassing is. Eigenlijk komt dit erop neer dat je geen onrealistische verwachtingen van jezelf moet wekken en je doelen goed uit moet denken. Bedenk alvast hoe je je doel gaat behalen, wat je daarvoor nodig hebt en wie je daarbij kan helpen.

Door haalbare doelen te stellen aan jezelf, met tussendoelen, kan je een goed voornemen makkelijker volhouden, wat je motiveert om door te gaan.

3. Formulier je voornemens positief

Wanneer je iets niet mag, wil je het juist. Sterker nog: je gaat ernaar verlangen. Formuleer je goede voornemen daarom op een positieve manier. Hieronder enkele voorbeelden van het omvormen van negatieve naar positieve voornemens:

  • Ik wil stoppen met roken: Ik wil gezonde, schone longen, meer energie en langer leven.
  • Ik wil afvallen, door gezond te eten: Ik wil me gelukkig voelen in mijn lijf en me fitter en energieker voelen. Ik wil X kilo afvallen door gezond te eten.
  • Ik wil minder geld uitgeven: Ik wil geld overhouden om leuke dingen van te doen

4. Schrijf je motivatie op

Sta even wat langer stil bij de vraag waarom je dit goede voornemen wil behalen. Wat zijn de voordelen als je het volhoudt en welke nadelen ondervind je nu? Schrijf ze voor jezelf op en pak ze er af en toe bij als je het even niet meer ziet zitten.

5. Wees valkuilen te slim af

Bij goede voornemens horen vaak ook valkuilen. Probeer van tevoren te bedenken welke valkuilen je tegen kan komen. Maak per valkuil een plan de campagne om te voorkomen dat je er tóch invalt. Bijvoorbeeld: het is slecht weer, dus je wil niet naar buiten om te sporten. Oplossing: ik ga samen met een vriendin, die me thuis ophaalt. Bedenk zoveel mogelijk valkuilen én oplossingen.

goede_voornemens_volhouden_samen

6. Doe het samen

In je eentje bikkelen is op sommige momenten lastig. Een maatje die hetzelfde doormaakt kan je helpen en motiveren om je goede voornemen vol te houden. Wil je gezonder eten? Ga dan gezonder eten met het hele gezin. Wil je stoppen met roken? Doe het samen met je partner. Wil je meer bewegen? Zoek een sportmaatje met wie je iedere week mee op pad kan.

Licht daarnaast je (directe) omgeving in over je doelen. Zij kunnen rekening houden met je wensen. Bij stoppen met roken of alcohol, kunnen vrienden er bijvoorbeeld aan denken om het je niet aan te bieden, waardoor je minder snel in de verleiding komt. Verder kan het prettig zijn om gewoon met vriendinnen te praten over waar je tegenaan loopt, je prestaties te vieren of gewoon even bij te klagen als het moeilijk is.

7. Houd je voortgang bij

Door je tussenstapjes te waarderen, erkennen én te vieren, kan je jezelf motiveren om door te gaan. Het doel ‘een halve marathon lopen’ is een proces van maanden, of zelfs jaren. Voordat je dit bereikt hebt, ben je dus wel even bezig. Sta daarom stil bij iedere voortgang die je maakt. Van 5 minuten achtereen hardlopen, naar 10 minuten, naar 5 kilometer etc. Of leg al het geld dat je bespaart met niet roken opzij en kijk na een maand welk bedrag je al niet hebt uitgegeven. Iedere voortgang die je maakt, is een prestatie op zich!

8. Beloon jezelf

Heb je een (tussen)doel behaald? Beloon jezelf! Is je doel om te consuminderen? Neem dan een kijkje tussen deze vele aanbiedingen en beloon jezelf dan met één item dat je heel graag wil hebben. Je hebt immers al tig dingen niet gekocht. Ben je afgevallen? Verwen je zelf met een middagje sauna. Ben je een maand gestopt met roken? Neem je gezin gezellig mee uit eten van het geld dat je bespaard hebt.

9. Smokkelen mág

Nooit meer chocola eten, iedere week sporten of altijd gezond eten: er komt een moment dat je even geen zin hebt in dat goede voornemen. Dat is oké! Als je een keer het sporten overslaat, een zak chips leegeet of een sigaret opsteekt, betekent dit niet dat je hele goede voornemen mislukt is. Je had gewoon even een minder momentje, en dat hoort erbij. Fietsen heb je ook geleerd met vallen en opstaan. Je leerde van je foutjes en keek hoe je het de volgende keer beter kon doen. Pak vanaf hier de draad dus gewoon weer op en ga door met je goede voornemen. Je mag natuurlijk best even balen. Maar bedenk je ook: het is niet het einde van de wereld. Ballen eronder, en doorgaan!

10. Geef jezelf de tijd

Goede voornemens zijn meestal niet een kwestie van een ‘dingetje laten’ of ‘gewoon even niet doen’. Het vereist een verandering van je gedachtes, gewoontes en leefstijl. Probeer niet van jezelf te verlangen of verwachten dat je dit binnen nu en een dag kan veranderen. Je hebt deze leefstijl immers ook al jaren. Geef jezelf de tijd om te wennen aan de veranderingen en leer van de valkuilen die je tegenkomt. Rome is ook niet in een dag gebouwd, dus relax, geef jezelf de tijd en wees een beetje lief voor jezelf. Je gaat je goede voornemens volhouden, écht waar!

Fabulous mama altijd als eerste op de deurmat? Bekijk de diverse voordelige abonnementen en mis niets meer!