Mom guilt: bijna iedere moeder heeft er van tijd tot tijd last van. Meestal komen deze schuldgevoelens neer op één groot probleem: je bent niet perfect. Dat wil zeggen, je hebt niet voldaan aan jouw beeld van de perfecte moeder. Of het nu komt door een opmerking of een blik van een vreemde, een boze kleuter of je eigen gedachten, dit schuldgevoel kan je behoorlijk dwarszitten.

Heb je vaak last van schuldgevoelens en somberheid, dan kan het verstandig zijn eens met je huisarts te praten. Misschien helpen een paar gesprekken met een praktijkondersteuner of psycholoog je wel. Wil je liever nog even zelf aan het nare gevoel werken, dan kunnen deze tips je helpen.

1. Focus op de positieve momenten

Als je last hebt van schuldgevoelens, ben je vaak geneigd om alleen nog maar te letten op wat fout gaat. Probeer je focus te verleggen naar alles wat wél goed gaat. Je zal zien dat je gedachten vanzelf positiever worden.

2. Probeer het woord ‘zou’ te vermijden

‘Zou’ is een woord waarmee je allerlei situaties aanduidt, waarvan jij vindt dat ze moeten plaastvinden. Hiermee ga je er automatisch vanuit dat het niet goed is zoals het is. ‘Zou’ je kind al zindelijk moeten zijn of ‘zou’ je nu eigenlijk in de sportschool moeten zijn? Probeer in het nu te leven en doe wat mogelijk is.

3. Accepteer wat er is

Heb je last van schuldgevoel, stel jezelf dan twee vragen. Vraag 1: is het echt zo erg als ik denk? En vraag 2: kan ik hier nu iets aan veranderen? Waarschijnlijk is het antwoord op beide vragen ‘nee’. Kan je er nu wel iets aan veranderen, doe dat dan. Maar meestal is dit niet eens nodig.

4. Werk aan je zelfvertrouwen

Al die nare schuldgevoelens zijn niet goed voor je zelfvertrouwen. En als je minder zelfverzekerd bent, voel je je eerder schuldig. Lastig! Doorbreek de cirkel en werk aan je zelfbeeld. Dit kan je doen door te sporten, een cursus te volgen of met een coach te praten.

5. Praat erover met vriendinnen

Misschien heb je het gevoel dat jij de enige bent die soms worstelt. In onze maatschappij heerst nog steeds een taboe op imperfectie. Maar als je een eerlijk gesprek aangaat met je beste vriendin, zal je merken dat het bij haar ook niet altijd perfect is. Best een opluchting.

6. Onderzoek waar het schuldgevoel vandaan komt

Of je nu een heel strenge moeder had, of zelf heel hoge verwachtingen had van het moederschap, je schuldgevoel komt ergens vandaan. Het kan helpen om hier wat meer onderzoek naar te doen. Als je de oorzaak kent, kan je stappen ondernemen om het te verbeteren.

7. Stel realistische eisen aan jezelf

Wanneer je te hoge eisen aan jezelf stelt, zal je altijd falen. Probeer realistisch te blijven in je verwachtingen en wees lief voor jezelf. Als je na een slapeloze nacht even wat minder scherp bent op je werk, is dat niet fout, maar hartstikke logisch!

8. Bedenk dat je kind wel wat kan hebben

Als jij één keer je geduld verliest, is je kleine echt niet levenslang getraumatiseerd. Het lijkt misschien zo door zijn reactie, maar na een paar dagen is hij het heus weer vergeten. Weet jij nog precies elke keer dat jouw ouders niet perfect waren?

9. Zorg voor wat mama me-time

Een vermoeide en gestreste mama is prikkelbaarder en chagrijniger. Probeer dus om tijd voor jezelf te nemen en wat rust en onstpanning te zoeken. Hierdoor lijkt alles ineens minder zwaar, waardoor je minder vatbaar wordt voor negatieve gedachten.

10. Bied je excuses aan als je een fout maakt

Soms is je schuldgevoel terecht. Maak je een fout, geef dit dan toe en bied je excuses aan. Hierdoor is de lucht direct geklaard en laat je zien dat jij ook maar een mens bent. Probeer het daarna los te laten. Je hebt sorry gezegd, meer kan je niet doen.

Meer inspiratie en mooie persoonlijke verhalen? Abonneer je nu op fabulous mama en profiteer van mooie kortingen.