Af en toe een glaasje alcohol is niet zo erg. Toch raadt de gezondheidsraad (2015) het gebruik van alcohol af en stelt een maximum van 1 glas per dag. Het regelmatig nuttigen van alcohol geeft een verhoogd risico op verschillende ernstige gezondheidsklachten, en levert je naast die ene leuke avond eigenlijk weinig goeds op. Reden genoeg om te minderen of helemaal te stoppen met alcohol. Hoe je het volhoudt? Deze tips helpen je op weg.

Motivatie is key

Ergens mee stoppen, dat klinkt zo negatief. Zodra je iets niet mag, wil je het júíst. Denk maar eens aan het bekende roze olifantje waar je niet aan mag denken. Waar denk je nu aan? Precies, aan het roze olifantje. Daarom hieronder 10 motiverende kortetermijnresultaten bij minderen of stoppen met alcohol.

Voordelen van stoppen met drinken

1. De kater komt niet later. Want die heb je niet. Geen knallende koppijn, kurkdroge mond en zeurende maaginhoud. Bye bye kater, we zullen je niet missen.

2. Geen beschamende ‘achterafjes’. Je kent het wel. Je hebt iets te diep in het glaasje gekeken en legt je hele levensverhaal op tafel. Of je durft eindelijk eens ‘de waarheid’ te vertellen aan die ene vervelende vriendin van. De volgende ochtend wordt je wakker met een beklemmend gevoel, dat in de loop van de dag erger wordt. Er daagt je iets, totdat je het weer weet: oh nee, hé. Dat heb je toch niet écht gezegd?! Ja, wel dus. Maar dat gebeurt je nu niet meer!

3. Je herinnert je alles. Ook wel eens leuk! Die grappen of oprecht goede gesprekken: je weet alles nog precies.

4. Een kilootje minder. Zonder dat je het doorhebt, tik je met een paar glaasjes alcohol honderden calorieën achterover. Een biertje staat gelijk aan 2 boterhammen met kaas. Een avondje doorzakken is dus ook te zien op de weegschaal. Door de alcohol voorlopig te laten staan of te minderen, zal je geheid wat kilootjes afvallen.

5. Je houdt geld over. Alcohol is niet goedkoop. Zeker niet als je een flesje wijn of mixje buiten de deur drinkt. En als je dronken bent, zijn de remmen los en gooi je makkelijker het geld over de toonbank (volgende rondje is on me!). Niet drinken kan je dus flink wat geld besparen.

6. Mooiere huid. De gifstoffen van alcohol komen in je huid terecht, waardoor onzuiverheden zoals puistjes en rimpels kunnen ontstaan. Je huid wordt dus mooier als je stopt met alcohol drinken.

7. Je slaapt beter. Je verwacht het misschien niet, maar als je drinkt, slaap je juist slechter. Je lijf moet namelijk hard aan het werk om zich van de giftige stoffen te ontdoen en rust dus niet helemaal uit. Zonder alcohol slaap je lekkerder en rust je beter uit, wat ook weer bijdraagt aan een goed humeur en meer energie.

8. Frissere adem. Alcohol droogt uit, wat resulteert in minder speeksel in je mond. En een droge mond leidt tot onaangename geurtjes. Zonder alcohol ruik je dus een stuk lekkerder!

9. Je wordt gezonder. Je lijf kan namelijk meer vitamines en mineralen opnemen als je niet drinkt. Zodra je drinkt, gaat veel energie naar het verwerken en verwijderen van de gifstoffen. Er blijft dan minder energie over om gezonde voedingsstoffen op te nemen. Niet drinken verbetert je gezondheid dus per direct.

10. Minder risico’s op diverse ernstige ziekten. Alcohol verhoogt het risico op verschillende ziektes. Denk aan hart- en vaatziekten, dementie, diverse vormen van kanker, depressie en meer. Als je niet drinkt, heb je dus minder risico op deze ziekten.

Tips om te stoppen met alcohol: een stappenplan

Of je nu gaat minderen of helemaal wil stoppen met drinken; less is in beide gevallen more. Onderstaande tips kunnen je helpen bij het minderen of stoppen met alcohol.

1. Maak een stop- of minderplan

Wil je het heel serieus aanpakken? Maak dan een stop- of minderplan. Dit klinkt heel dramatisch, maar je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. In het plan neem je op wanneer je helemaal gestopt wilt zijn met drinken of hoeveel je maximaal van jezelf mag drinken op een avond. Schrijf ook voor- en nadelen van stoppen of minderen met drinken op. Zo heb je een overzicht waar je het voor doet.

2. Houd een alcoholdagboek bij

Deze tip is vooral van toepassing als je vaker of meer drinkt dan je van tevoren van plan was. In het dagboek hou je bij:

  • Wat je drinkt
  • Hoeveel je drinkt
  • Wanneer je drinkt
  • Op welke gelegenheden je drinkt
  • Waarom je drinkt

Bekijk vervolgens of je een patroon ziet in je drinkgedrag. Ga je bijvoorbeeld meer of vaker drinken als je veel stress ervaart? Of drink je vooral veel als je onder de mensen bent? Schrijf je bevindingen op en neem ze mee in je stopplan.

3. Bepaal je valkuilen

En bedenk van tevoren hoe je deze valkuilen eventueel op kan vangen. Is stress een valkuil? Verzin dan verschillende activiteiten waardoor je kan ontspannen. Is een feestje een valkuil? Bespreek dan met iemand die ook op het feestje aanwezig is dat je gestopt of geminderd bent, en spreek af dat je bij hem/haar terecht kan als je het even moeilijk hebt.

4. Schrijf je persoonlijke motivatie op

Beschrijf hierbij kort en krachtig waarom je wil minderen of stoppen met drinken. Welke nadelige effecten wil je verminderen of wegkrijgen en welke voordelen wil je eruit halen? Bijvoorbeeld:

  • Geen katers meer
  • Meer energie om leuke dingen met de kinderen te doen
  • Een stralende huid
  • Je frisser en fitter voelen overdag
  • Etc…

5. Houd de veranderingen bij

Heb je meer energie, voel je je vrolijker of slaap je de hele nacht lekker door? Schrijf de wins op.

Tips om te minderen met drinken

Bovenstaande tips vergen veel inspanning. Wil je het allemaal wat minder serieus aanpakken en gewoon wat minderen? Onderstaande tips kunnen je op weg helpen.

  • Neem een paar alcoholvrije dagen. Wil je niet helemaal stoppen met drinken? Stel dan een aantal alcoholvrije dagen in. Bepaal van tevoren welke dagen dit zijn en plan op die dagen wat leuks. Dit scheelt al een hoop.
  • Haal geen alcohol in huis. Een inkoppertje, maar zo verklein je de verleiding.
  • Bepaal van tevoren hoeveel je drinkt. En probeer je aan dit maximum aantal te houden. Stel je bijvoorbeeld als doel dat je 1 glas wijn bij een etentje mag, en 2 glazen op een feestje.
  • Licht je omgeving in. Vraag ze tevens om je geen alcoholische dranken aan te bieden. Dat weerhoudt je van eventuele verleidingen.
  • Bedenk van tevoren wat je gaat zeggen. Misschien wil je niet dat iedereen weet dat je (even) geen alcohol drinkt of aan het minderen bent. Bedenk daarom van tevoren wat je kan zeggen als iemand alcohol aanbiedt. Van ‘Ik ben de Bob’, tot simpel ‘Nee, doe maar een frisje’. Verzin iets waar jij je goed bij voelt.
  • Om en om. Drink na iedere alcoholische versnapering een non-alcoholisch drankje. Hierdoor drink je minder snel, waardoor je uiteindelijk minder drinkt op een avond.
  • Houd bij hoeveel je bespaart. Iedere keer dat je niet dronken in de kroeg staat, bespaar je al snel zo’n €20 tot €50. Tel uit je winst!
  • Drink wat je écht lekker vind. En probeer hier zo lang mogelijk van te genieten. Met een lekkere gin tonic doe je misschien wel veel langer dan dat pilsje. Hoe rustiger je drinkt, hoe minder je drinkt.
  • Begin op een later tijdstip met alcohol. De vrijmibo begint al aan het eind van de middag en gaat vaak door tot in de late uurtjes. Begin ook wat later met alcohol drinken, dan drink je al veel minder.
  • Verzin activiteiten waarbij niet gedronken wordt. Een spelletje bij iemand thuis spelen is net zo leuk en kan prima met een kop thee. Een avondje stappen maakt de verleiding al groter. Verzin verschillende activiteiten die jij leuk vindt om te doen en waarbij je niet in de verleiding komt om te drinken.
  • Spreek gevoelens uit. Voel jij je onzekerder als je niet drinkt? Spreek het gewoon eens uit. Vertel bijvoorbeeld eerlijk dat je niet drinkt en je daardoor best ongemakkelijk voelt. Veel mensen herkennen dit; je collega of vriendin zal vast instemmend knikken en vindt het helemaal niet raar. Sterker nog: misschien motiveer je anderen wel om ook te stoppen.

Succes!

Fabulous mama altijd als eerste op de deurmat? Bekijk de diverse voordelige abonnementen en mis niets meer!