Goede voornemens. Elk jaar nemen we ons massaal van alles voor. We gaan gezonder leven, minder geld uitgeven en eindelijk onze dromen waarmaken. New year, new me! Helaas heeft 80% het rond 15 januari alweer opgegeven. Ach, volgend jaar beter, toch? Nee, dit jaar beter! Ga samen met fabulous mama aan de slag en maak dit jaar je goede voornemens waarheid. 2019 wordt jouw jaar. Deze keer: stoppen met roken. Veel succes!

Je hebt je al vaker voorgenomen dat die ene sigaret de laatste is. Maar na een uurtje of twee gaat het toch weer kriebelen. Stoppen met roken is moeilijker dan het lijkt. Er zijn genoeg redenen om nooit meer een sigaret aan te raken, maar de verslaving wint het iedere keer. Waarom is stoppen met roken zo lastig en wat kan je doen om deze keer wel de slagen in je stoppoging?

Waarom stoppen met roken?

Waarschijnlijk hoor je ongeveer tien keer per dag van je omgeving waarom je moet stoppen met roken. Toch is de beste manier om te stoppen om zelf doordrongen te zijn van de schade die je jezelf toebrengt. Door te stoppen met roken, kan je al na een paar weken merken dat deze slechte effecten verminderen. Daarom toch nog even de belangrijkste redenen om te stoppen met roken op een rijtje:

  • Je wordt er gezonder van. Inkoppertje natuurlijk, maar denk er even echt goed over na. Iedere sigaret die je rookt, zorgt ervoor dat je elf minuten korter leeft. Dat betekent dat de gemiddelde roker 10 jaar eerder doodgaat dan niet-rokers. Stoppen verbetert je gezondheid aanzienlijk.
  • Het is beter voor je omgeving. Niet alleen jouw gezondheid, maar ook die van je omgeving lijdt onder het roken. Je kinderen, partner, huisdieren en andere geliefden kunnen schade ondervinden van jouw sigarettenrook. Zij zullen blij zijn als je besluit te stoppen.
  • Je ziet er langer jong uit. Tuurlijk, uiterlijk is ook niet alles, maar roken kan het wel negatief beïnvloeden. Ga maar eens op straat kijken, rokers herken je vaak al snel aan hun grauwe huid en vroegtijdige rimpels. Door te stoppen met roken, help je je huid een handje en hoef jij voorlopig nog niet aan de botox.
  • Je gaat lekkerder ruiken. Je huis, je auto, je kleren… Alles ruikt muf en smerig door de rook van je sigaret. Geen wasmachine of kauwgom kan er nog tegenop. En nog erger: alles wat wel lekker ruikt, ruikt door jouw neus nog steeds een beetje rokerig. Door te stoppen kan je eindelijk weer genieten van je favoriete parfum.
  • Je bespaart enorm veel geld. Een kleine berekening. Een pakje sigaretten kost gemiddeld zo’n € 7. Met een pakje per dag telt dat in een jaar tijd op tot € 2.556,75. Ter vergelijking: voor dat bedrag kan je ook luxe op vakantie naar Bali. Met ongeveer 3,5 jaar niet roken heb je een volledige universitaire opleiding bij elkaar gespaard. Mooi meegenomen, toch?
  • Je eten smaakt lekkerder. Als je rookt, smaakt zelfs het allerlekkerste gebakje toch een beetje alsof je een asbak leegeet. Nadat je stopt, kan je binnen een paar dagen alweer meer van gezellige etentjes met vrienden genieten.
  • Je conditie verbetert hard. Roken is een flinke aanslag op je longen, waardoor je conditie een stuk slechter wordt. Gelukkig merk je al drie dagen na het stoppen dat je makkelijker adem krijgt en meer energie hebt.
  • Je wordt vruchtbaarder. Zowel vrouwen als mannen die roken hebben vaak last van een verminderde vruchtbaarheid. Als je graag (nog) een kindje wil, is het dus slim op te stoppen. Bovendien hoef je dan bij een eventuele zwangerschap niet cold turkey af te kicken, je bent immers al door de ontwenningsfase heen.
  • Je voelt je minder vaak onrustig. Veel rokers vinden ontspanning in een sigaret. Deze ontspanning is echter maar tijdelijk, omdat het effect van het roken snel weer afneemt. Je lichaam wordt dan onrustig, omdat het een nieuwe dosis nodig heeft.
  • Je hoeft minder vaak naar de tandarts. Roken zorgt voor meer tandplak en tandvleesontstekingen. Bovendien kan je gele tanden krijgen van de rook. Binnen twee tot zes weken nadat je stopt, verbetert dit. Minder kans op een wortelkanaalbehandeling dus!

Waarom is stoppen met roken zo moeilijk?

Stoppen met roken is vooral moeilijk vanwege de fysieke verslaving en de hardnekkige gewoonte die je jezelf hebt aangeleerd. De lichamelijke effecten van stoppen zijn vervelend, maar duren meestal niet zo lang. De psychische redenen waarom je rookt, zoals het beheersen van je emoties, zijn lastiger. Roken is een hardnekkige gewoonte, waardoor het veel tijd kan kosten om jezelf ervan te leren weerhouden.

Iedere roker weet dat de behoefte aan een sigaret veel sterker kan worden dan de rationele argumenten om niet te roken. Dit komt deels door de verslavende stoffen in een sigaret. Tabaksfabrikanten stellen iedere sigaret zorgvuldig samen met stoffen die je kalmeren en een geluksgevoel geven. Je lichaam mist de aanvoer van deze stoffen als je te lang niet rookt en gaat erom vragen. Zo verzekeren fabrikanten zich ervan dat jij geld blijft uitgeven aan hun product.

Daarnaast is roken voor veel mensen een hardnekkige gewoonte, die samenhangt met het inperken van stress en het managen van emoties. Het doorbreken van deze gewoonte is ontzettend moeilijk en vraagt veel doorzettingsvermogen. Zelfs als het lichamelijke effect van de verslaving voorbij is, kan je dus uit routine en psychische noodzaak naar een sigaret blijven verlangen.

Minderen met roken

Veel mensen denken dat het helpt om minder te gaan roken. Helaas is dit niet het geval, tenzij je duidelijk een deadline hebt wanneer je helemaal bent gestopt. Door nog af en toe een sigaret op te steken, houd je je verslaving in stand. Bovendien krijg je nog steeds schadelijke stoffen binnen, waardoor je gezondheid er ook weinig mee opschiet.

Angst voor negatieve gevolgen

Een groot aantal rokers durft niet goed te stoppen, omdat ze bang zijn voor negatieve gevolgen. Veel mensen zijn bang om dik te worden als ze stoppen. Anderen denken dat ze hun emoties en stress niet goed aankunnen zonder de kalmerende werking van een sigaret.

Het is verstandig om deze angsten te bespreken met je huisarts of supportgroep. Je bent zeker niet de enige die hiermee zit, en door erover te praten haal je de lading er een beetje af. Bovendien kunnen jullie dan samen een plan opstellen om je angsten voor te zijn. Zo kan je huisarts je doorverwijzen naar een diëtist of een psycholoog.

Hoe lukt het dan wel om te stoppen?

Oké, je hebt nu alle redenen om te stoppen met roken weer even op een rijtje. Je bent vastbesloten: deze keer gaat het lukken. Goed bezig, het voornemen is de eerste stap. De volgende stap is om hulp te vragen. Van de stoppers die het alleen doen, slaagt maar 5% erin om helemaal te stoppen met roken.

De beste plek om aan te kloppen voor hulp, is je huisarts. Deze is waarschijnlijk dolblij dat je wil stoppen en heeft alle middelen beschikbaar om je te helpen. Daarnaast kan je je partner, je collega’s en je vriendinnen vragen om je te steunen. Stoppen met roken is een grote uitdaging, dus zorg voor een sterk support-netwerk. Daarmee verhoog je de kans dat het lukt enorm.

Nicotinepleisters en andere nicotinevervangende middelen

Niet iedereen is er fan van, maar een nicotinevervangend middel kan een opstapje zijn om definitief van je verslaving af te komen. Nicotinepleisters, kauwgom en e-sigaretten kunnen allemaal helpen om het verlangen naar een sigaret tijdelijk te managen. Overleg dit met je huisarts, die kan je helpen het perfecte middel te vinden.

Boeken en cursussen

Er zijn veel boeken geschreven over stoppen met roken, die je kunnen helpen de feiten duidelijk op een rijtje te krijgen. Daarnaast kan je een cursus volgen. Vaak leer je dan in groepsverband tools om met je verslaving om te gaan. Je vindt daardoor ook gelijk steun bij elkaar.

Apps

Naast boeken en real life-cursussen, bestaan er ook apps die je kunnen helpen de sigaretten af te zweren. Sommigen hebben een community, waar je online met andere stoppers kan praten. Zo heb je je supportgroep altijd in je broekzak zitten.

Tips om te stoppen met roken

Zelfs als je alle hulp krijgt die je nodig hebt, is stoppen met roken lastig. Deze tips helpen je als de uitdaging even te groot lijkt:

  • Wees je bewust van de schadelijke gevolgen van roken. Misschien werd je opa inderdaad 90 jaar, ondanks dat hij twee pakjes per dag rookte. Dat betekent vooral dat hij geluk heeft gehad, niet dat roken goed of onschadelijk is.
  • Bedenk dat ontwenningsverschijnselen tijdelijk zijn. Terwijl de positieve gevolgen van stoppen met roken je leven lang voortduren. Uiteindelijk wegen de voordelen dus op tegen de nadelen.
  • Maak een lijstje met nadelen die roken voor jou heeft. Denk hierbij niet alleen aan de standaard argumenten, maar ook aan wat voor jou persoonlijk lastig is. Bijvoorbeeld dat je het snel koud krijgt en het daardoor vervelend vindt om buiten te moeten roken. Schrijf alles op een lijstje en hang die op een duidelijk zichtbare plek.
  • Maak ook een lijstje met alle voordelen van stoppen. Hang dit naast het lijstje met nadelen van roken. Zo heb je het complete overzicht van jouw motivatie paraat.
  • Zorg voor voldoende afleiding. Hoe meer tijd je hebt om na te denken over roken, hoe groter je trek in een sigaret wordt. Zorg dat je genoeg leuke dingen op de planning hebt om je af te leiden. Met een sterk supportteam om je heen moet dat lukken.
  • Bedenk van tevoren wat je tegenslagen kunnen zijn. Veel mensen zijn bang voor grote stress, gewichtstoename of falen, en durven daarom niet te stoppen. Bespreek deze zorgen met je huisarts en stel een plan op om hiermee om te gaan.
  • Gooi niet alleen je sigaretten weg, maar ook je asbak. Dat je alle sigaretten in de vuilnisbak gooit zodra je stopt, spreekt voor zich. Bedenk ook om je asbakken en aanstekers weg te doen. Zo zijn er nog minder ‘triggers’ in huis die je aan roken doen denken.
  • Stop samen met je partner. Als je lief vrolijk door blijft paffen terwijl jij cold turkey wil stoppen, maakt dat het wel erg lastig. Probeer samen te stoppen of spreek af dat je partner niet meer in jouw buurt rookt en rookwaren niet in het oog laat slingeren.
  • Leer ontspannen. Vaak zorgt de sigaret voor ontspanning, die je mist als je gaat stoppen met roken. Ga dus van tevoren op zoek naar andere manieren om stress te beperken. Bespreek dit ook met je huisarts, die kan je eventueel ontspanningsoefeningen geven. Ook mindfulness kan goed helpen om meer rust te vinden.
  • Maak een (online) spaarpotje. Elke keer dat je een pakje sigaretten wil kopen, doe je dat geld in je spaarpot. Na een jaar heb je dan een flink bedrag bij elkaar gespaard, waar je een mooie beloning van kan betalen. Beloof jezelf bijvoorbeeld een leuke vakantie of die dure handtas als je het een jaar hebt volgehouden.
  • Schrijf je belangrijkste reden op om te stoppen. Bedenk goed wat de hoofdreden voor jou is om nooit meer te roken, bijvoorbeeld ‘Ik wil dat mijn kinderen gezond kunnen opgroeien’. Bekijk dit doel als je het moeilijk krijgt, dan weet je weer waar je het voor doet.
  • Geef niet op! Zelfs als je een keer terugvalt en een heel pakje oprookt, begin gewoon weer opnieuw. Terugvallen hoort erbij als je van een verslaving wil genezen. Geef het aan bij je huisarts en ga door met je plan. Geloof in jezelf, je kan dit!