Peuter op slaaptraining. Werkt het?

Ouders 10-10-2017
Peuter op slaaptraining. Werkt het?

Peuter op slaaptraining. Werkt het?

Ouders 10-10-2017

Dat was even een heftige maand, waarin het roer om ging, we gefocust te werk gingen en alles in het teken stond van het zelfstandig leren slapen van de kleine directeur.

Er waren momenten dat ik dacht dat het bij ons niet zou werken, maar gelukkig ook nachten waar ik weer wat hoop van kreeg.

Slaaptraining

Iedere kreet, ieder slaapje, iedere keer als ik naar hem toe ging... Ik hield nauwkeurig bij wat er precies gebeurde, zodat de slaapcoach dagelijks kon terugkoppelen hoe we de slaaptraining steeds weer konden aanpassen op Otis. Super interessant en ik heb veel geleerd. Nu kan ik gemakkelijker schakelen en inspelen op zijn slaapgedrag.

Slaapt 'ie nu eindelijk?

Je zult wel denken: cut the crap, slaapt dat kind nu eindelijk? Ja, hij slaapt! Hij kan de nacht doorhalen tot 6.00 uur, maar dat gebeurt nog niet iedere nacht. Er zitten nachten bij dat ik er één keer uit moet en hij kort wakker is, maar ook nachten dat hij weer twee uur lang wakker is. De slechten nachte zijn nu ongeveer één op drie in plaats van iedere nacht, dus een enorme vooruitgang! Ik blijf mij stug houden aan de tactieken die ik geleerd heb, zodat die onrustige nachten steeds minder voor gaan komen.

Voor degene die hier meer over willen weten, heb ik hier mijn ervaringen kort beschreven.

Voordelen slaapcoaching

  • Professionele hulp
    Als je het echt niet meer weet ga je Googlen en van alles proberen, maar wellicht op de verkeerde manier of houd je dit niet lang genoeg vol om het succesvol te laten zijn. Ik vond het fijn om sturing te krijgen van een expert, zodat ik nu ook zelf begrijp waarom sommige nachten slechter zijn. Ik weet daar nu de oorzaak van en ik kan daarop inspelen.
  • Dagelijks contact
    Doordat je iedere dag een update doorstuurt en hier feedback op krijgt, blijf je gefocust. Susanne heeft zelf ook moeilijke slapers gehad, dus naast haar professionele kennis, is zij ook nog ervaringsdeskundige.
  • Maatwerk
    Ieder kind reageert op een andere manier op de training en met deze methode pas je het toe op jouw kindje. Samen kom je erachter wat de beste tactiek is voor je kleine nachtbraker.

Voorbereiding op de slaaptraining

  • Zorg dat je uitgerust bent als je aan de training begint. Dat klinkt natuurlijk onmogelijk, maar misschien kun je de kleine een nachtje laten logeren, voordat je begint.
  • Go with the flow. Je hele dagindeling gaat overhoop, dus het is even lastig, maar laat het over je heen komen.
  • Pak je momenten. Is er af en toe een moment dat je voor jezelf hebt? Geniet er dan van. De training is vrij heftig, dus af en toe een kleine break trekt je er doorheen.

Uitgerust en vrolijk kind

Doordat Otis niet meer oververmoeid is, heb ik een heel ander kind. Ik geniet nu nog meer van hem iedere dag, want de dagelijkse dingen gaan een stuk makkelijker en kosten minder strijd. Hij is meer ontspannen en kan zichzelf beter vermaken. Hij is gezelliger, vrolijker en gaat met sprongen vooruit in zijn ontwikkeling. Naast een redelijk goede nachtrust heb ik er dus nog veel meer uitgehaald, waar ik super dankbaar voor ben.

Tegenwoordig probeer ik lekker vroeg naar bed te gaan. Ik heb tenslotte twee jaar nachtrust in te halen… 

Overweeg je een slaapexpert in te huren?

Voor meer info over de training check: Sleep Agency.

Over Oh yeah baby

Ik ben Claudia, een enthousiaste, 30-something, tekstschrijvende en bloggende moeder van Otis.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk