Search

Kies nu voor een abonnement met korting

Search
Close this search box.
Jochem Hes: ‘Ons doel is om de wereld van personal care structureel verbeteren’

Jochem Hes: ‘Ons doel is om de wereld van personal care structureel verbeteren’

Jochem Hes is vader van vier kinderen en mede-eigenaar van NAÏF, een huidverzorgingsmerk dat producten maakt voor baby’s, kinderen en vrouwen met alleen natuurlijke ingrediënten. Onlangs lanceerde het merk een revolutionair nieuw product: biologisch afbreekbare billendoekjes, made from plants, not plastic…  

FM: Made from plants, not plastic? Leg uit…
Jochem: ‘Hoewel vochtige doekjes lijken op wc- of keukenpapier, bestaan ze voor 70% uit polyester. Plastic dus! En dan heb ik het niet over de verpakking, maar over de babydoekjes zelf. Een pakje babydoekjes is te vergelijken met twee lege colaflessen. Het is verborgen wegwerpplastic en komt uiteindelijk vaak in de natuur terecht. Wij vonden het raar dat we aan de ene kant ons best doen om het gebruik van single use plastic te verminderen, maar billendoekjes doodleuk na een paar seconde in de prullenbak gooien. Dat moet anders, vonden we…’

FM: En dat is gelukt! Kun je wat meer vertellen over de babydoekjes?
Jochem: ‘Samen met onze leverancier zijn we op zoek gegaan naar de mogelijkheden en we zijn ontzettend blij met het resultaat. Onze billendoekjes zijn gemaakt van eucalyptuspulp en zijn biologisch afbreekbaar binnen 8 tot 10 weken. Ze zijn zacht en stevig en – zoals alle producten van Naïf – vrij van minerale oliën, chemische conserveringsmiddelen, harde chemicaliën en alcohol. Ze zijn natuurlijk, gemaakt van planten. Dat is beter voor je baby en beter voor de wereld.’

FM: Jullie hebben ook een bijzondere zonnebrandcrème-lijn. Kun je daar wat over vertellen?
Jochem:
‘We kwamen erachter dat bijna alle zonnebrandcrèmes chemische filters hebben. Los van de gevolgen voor de huid, heeft dat ook desastreuze gevolgen voor het zeeleven. De eilanden groep Palau in het zuiden van de stille oceaan heeft daarom sinds dit jaar het gebruik van zonnebrandcrème met chemische filters verboden in een poging de koraalriffen te beschermen. Omdat wij de zee ook willen beschermen, hebben we een lijn zonnebrandcrèmes ontwikkeld met minerale filters. Dat was een heel proces, want we vonden de crème eerst te dik en ze liet een witte waas op de huid na. Maar inmiddels zijn we heel tevreden. We hebben nu een mooie, natuurlijke en betrouwbare crèmes die goed is voor je huid en de natuur.’

FM: Hoe kwam je op het idee om natuurlijke verzorgingsproducten op de markt te brengen?
Jochem: ‘Ik heb NAÏF opgericht samen met Sjoerd Trompetter toen wij allebei net vader waren geworden, zo’n zeven jaar geleden. Het leven stond even stil en we zaten letterlijk en figuurlijk met de handen in de babyverzorging. Het verbaasde ons dat er weinig kwaliteit was in deze tak van producten, geen mooie merken. En nog vreemder: in veel babyverzorgingsproducten zitten allerlei schadelijke ingrediënten. Zo kwamen we op het idee om een natuurlijk alternatief te lanceren, een mooi merk zonder chemische conserveringsmiddelen, harde chemicaliën en alcohol. Pure kwaliteit, met alleen ingrediënten die een baby echt nodig heeft. Niks meer, niks minder.’

Jochem Hes (links) en Sjoerd Trompetter

FM: Waarom de naam NAÏF?
Jochem:
‘Omdat ieder mens van nature naïef wordt geboren: eerlijk, onbevangen en onschuldig. Daar zijn precies onze kenwaarden. In de wereld van huidverzorging is het lastig om erachter te komen wat echt goed is. Veel informatie is misleidend. Wij houden het juist graag eenvoudig: we gebruiken alleen milde, natuurlijke ingrediënten die je uit kunt spreken, zoals avocado, tomaten, amandelen en lijnzaad. Alle producten zijn vegan en animal friendly, dermatologisch getest, hypoallergeen en PH-huidneutraal. De verpakkingen zijn recycled. We streven ernaar de allerbeste verzorgingsproducten te maken die vriendelijk zijn voor de huid en de natuur. Bij onze producten hoef je niet te denken: ‘Hè? Wat smeer ik eigenlijk op m’n huid?’

FM: Merk je dat er behoefte is aan natuurlijke producten?
Jochem:
‘Absoluut. Het gaat heel goed met NAÏF. We liggen in 2000 winkels, in 14 landen, en de webshop loopt goed. Door corona heeft online sowieso een enorme vlucht genomen en dat is bij ons ook zo. Baby’s en kinderen moeten nu eenmaal verzorgd worden, ook tijdens de pandemie. Onze producten zijn iets duurder dan de mainstream producten voor baby’s en kinderen, maar voor kwaliteit betaal je altijd iets meer. We merken dat een groeiende groep consumenten bereid is om iets meer te betalen voor een betrouwbaar, natuurlijk en duurzaam product.’

FM: Kan het nog duurzamer?  
Jochem: ‘We zijn continue op zoek naar verbetering. Gaandeweg kwamen we er bijvoorbeeld achter dat in de meeste verzorgingsproducten microplastic zit, onder andere om textuur te geven aan het product. Wij werken samen met de Plastic Soup Foundation en door hun expertise kunnen we nu met zekerheid zeggen dat in onze producten geen plastic zit. Ook zijn onze tubes volledig afbreekbaar, ze zijn gemaakt van suikerriet. Alleen de dop is nog gemaakt van PET. Daar zijn we eerlijk over. We willen transparant zijn en niemand voor de gek houden, dat gebeurt al genoeg in deze industrie. De uitdaging is om steeds een stapje verder te verduurzamen. De wereld van personal care structureel verbeteren, dat is ons hogere doel!’

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Fabulous Mama magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

cover fab mam 1 2024

Shop losse edities

Bestel Fabulous Mama en krijg hem gratis thuisbezorgd!

ALLEEN VOOR NIEUWE ABONNEES​

Ontvang 6x Fabulous Mama op de deurmat én een persoonlijk cadeau naar keuze.