Moe, prikkelbaar, down, futloos… Zelfs een loopje naar de bakker voelt als een enorme onderneming. En niet even, maar weken of maanden achter elkaar, dag in dag uit. Zo voelt een burn-out. Fabulous Mama zocht uit waarom juist vrouwen zo vaak opgebrand raken. En vertelt je hoe het vlammetje weer gaat branden.

Ruim 165.000 vrouwen melden zich jaarlijks bij de huisarts met burn-out klachten. In de medische wereld valt de diagnose burn-out onder de term ‘aanpassingsstoornis’: emotionele en gedragsmatige symptomen die binnen drie maanden ontstaan als reactie op (een) aanwijsbare stressor(en)*. Hierbij moet sprake zijn van ernstig lijden en duidelijke beperkingen in sociaal of beroepsmatig functioneren. Met andere woorden: bij een burn-out ben je door langdurige stress zó uit je normale doen, dat álles te veel is. Werken, zorgen voor je kinderen, zelfs gezellig afspreken met vriendinnen kan voelen als een enorme last.

Langdurige stress kan zich op verschillende manieren uiten. In vermoeidheid, in gestoorde of onrustige slaap, prikkelbaarheid, niet tegen drukte of herrie kunnen, emotionele labiliteit, piekeren, je opgejaagd voelen, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, haaruitval… Als een aantal van deze klachten lange tijd aanhoudt en je ook last hebt van gevoelens van vermoeidheid en uitputting, spreken we van een burn-out.

De boel de boel

Actuele onderzoeken laten zien dat een burn-out twee keer zo vaak bij vrouwen als bij mannen voorkomt. En dan vooral bij vrouwen in de leeftijdsgroep van 35 tot en met 39 jaar.  Volgens Christine van Andel, coach op het gebied van burn-out, komt dit doordat vrouwen vaak veel verantwoordelijkheden hebben: op hun werk, in het huishouden, hun gezin en daar komen de sociale verplichtingen nog bij. Bovendien willen we het op alle fronten goed doen… Christine: “De verantwoordelijkheid voor het huishouden en de zorg voor onze kinderen ligt nog steeds grotendeels bij vrouwen. Vaak willen of kunnen we die verantwoordelijkheid niet uit handen geven. Mannen daarentegen kunnen in de regel goed tijd voor zichzelf nemen en de boel de boel laten. Als ze thuiskomen uit hun werk lezen ze eerst even rustig de krant of kijken het journaal. Jij hebt waarschijnlijk ook de behoefte iets voor jezelf te doen, maar voelt je verantwoordelijk – of zelfs verplicht – om eerst te koken, het speelgoed op te ruimen en een was in de wasmachine te doen.”

Geknapt elastiek

Wil je alles goed regelen, het liefst tot in de puntjes? Dan moet je oppassen. Want alles perfect willen doen en te hoge eisen stellen aan jezelf, zijn belangrijke ingrediënten voor een burn-out. Het is namelijk nooit goed genoeg, want onder perfectionisme zit vaak de overtuiging dat je zelf niet goed genoeg bent zoals je bent. Je blijft dan zoeken naar bevestiging, maar zolang je het zelf diep vanbinnen niet gelooft, zul je nooit aannemen dat je goed, slim, handig of mooi bent. En dus blijf je krampachtig alles inzetten om het perfect te doen. Christine deed dit vroeger zelf ook en dat leidde tot een burn-out. Christine: “Ik was net moeder geworden en wilde het allemaal té goed doen. Maar ik kreeg het gewoon niet rond. De controle ontglipte me… Het elastiek was té strak gespannen en op een gegeven moment knapte het. Ik heb toen coaching gekregen en dat heeft me zó veel inzicht en zelfkennis gebracht. Ik leerde naar mijn eigen gevoel te luisteren, mijn grenzen beter te bewaken en meer voor mezelf op te komen. En het beste van alles: ik leerde mijn perfectionisme los te laten.”

Tekst Anne Bakker | Fotografie Shutterstock

Het volledige artikel is te lezen in Fabulous Mama editie 9-2020. Deze bestel je hier.

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.